Foto: Shirley Brandeis 

Filmwerk Remy Vlek produceert en regisseert televisiedocumentaires en informatieve films.

 

 

Likeminds is producent en netwerk van meerstemmige theatermakers die de stad gebruiken als inspiratiebron én podium. In voorstellingen en publieksopbouw zijn we een afspiegeling van Amsterdam: divers, dynamisch en eigenzinnig.

Likeminds’ FACTORY is ons eigen vooropleidingstraject, waarbij jongeren hun talenten als theatermaker kunnen ontwikkelen. Uitgangspunt is: leren door te doen. Het traject is op maat gesneden, naar de dromen en talenten van het individu. Jongeren krijgen workshops in allerlei disciplines (tekst, spel, regie, dramaturgie, productie) en maken hun eigen voorstellingen. Ze worden begeleid door professionele podiumkunstenaars, voortkomend uit de ‘oude garde’ van Likeminds of uit ons landelijke netwerk. Er is ruimte voor vallen en hulp bij opstaan.

Kijk op de Factory Pagina voor meer info.

DE WERKPLAATS biedt jong-professionele theatermakers een platform om een eigen artistieke signatuur te ontwikkelen. Of de makers nu van de kunstvakopleidingen komen of een autodidacte route hebben gevolgd, het gaat om de eigenheid van de individuele kunstenaar. Uitgangspunt is: artistieke diversiteit. De voorstellingen die in dit platform worden geproduceerd vormen een bont palet. Elk product is anders. De grote gemene deler is het ‘grootstedelijk realisme’, eigenzinnig, tegendraads, gelaagd, rafelig, en direct.

Kijk op de De Werkplaats Pagina voor meer info.

De NON PROFIT KAPITALIST is de vrije producent van Likeminds. Uitgangspunt is: urgentie en ambacht. We produceren bij voorkeur maatschappelijk relevante voorstellingen die bedoeld zijn voor een breed en divers publiek. De makers van deze voorstellingen zijn gevestigde, artistiek diverse podiumkunstenaars met een grote dosis ervaring, eigenheid en een fantastisch voorstellingsidee. De Non Profit Kapitalist is snel en flexibel. Heb je nu een idee? Dan komen we zo snel mogelijk tot het produceren van de voorstelling.

Kijk op de NPK Pagina voor meer info.

Likeminds maakt deel uit van de Amsterdamse Alliantie, samen met Stadsschouwburg Amsterdam, Toneelgroep Amsterdam, Holland Festival, Frascati en Nederlands Theaterfestival/Amsterdam Fringe Festival. Deze alliantie beheert ook De Theatervooropleiding Amsterdam, een plek waar jong uitvoerend talent wordt klaargestoomd voor het kunstvakonderwijs. Likeminds is lid van de International European Theatre Movement (IETM) en heeft internationaal een samenwerking lopen met het Glej Teater Ljubljana, Mostar Youth Theatre, Théâtre du Pélican uit Clermont-Ferrand, Das Letzte Kleinod uit Bremerhaven en fABULEUS Leuven. Onder de projecttitel Generation2Generation vormt deze alliantie een platform voor Europese jongeren met makerstalent.


ABOUT LIKEMINDS:
Likeminds is a network of diverse, young, urban artists that give a voice to contemporary city culture. In combining dramaturgy, performances and community enrichment we aim to be a mirror of The Great City. Diverse, dynamic, inspiring and unique, Likeminds comprises of two parts: a platform to develop young talent and a professional theatrical ensemble. Likeminds has been in existence for more than ten years and in this period we have nurtured dozens of young talents into professional theatre makers, musicians and visual artists.

Likeminds ‘wekplaats’ let young-professional theatre-makers create productions out of their own personal engagements. The City is their source of inspiration in structure and content. Their focus is topical: social interaction, violence, diversity, sex and drugs. Likeminds creators take these themes and create work that combines various art forms, genres, disciplines, and styles. This mix is essential.

For Likeminds creators the city is a source of narrative, they don’t only draw from personal experience. They look for inspiration in The City by talking to it’s inhabitants and engaging them in their creative process. Using the stories they source to tell a rich and varied story of The City, Likeminds work is renowned for being both for The City and of The City.

For Likeminds the city is also a platform – the makers choose a public space or specific site to present their work.

 

Tekst: verdedignoord.nl

Productiehuis Noord is het mediakanaal van Verdedig Noord. Met het nemen van onze eigen verhalen nemen we regie over onze eigen levens. In dit huis maken we campagnes, video´s, infographics, podcasts, onderwijsprogramma´s etc. Als je uit de Noordside komt en je wilt op wat voor manier dan ook een verhaal vertellen, onderzoeken of helpen in de redactie van een bestaand format, holla at je strijder.

Nog iets: als je als kunst- cultuurinstelling een opdracht uitzet in Amsterdam-Noord (podcasts, audio-engineering, videografie, repo´s etc.) check dan Productiehuis Noord. Don´t make a fool of yourself. Houd de euro in de gemeenschap. Kom eigenaarschap brengen en ons economisch versterken.

 

Tekst: tolhuistuin.nl

PLAY Productions een kleinschalig theatergezelschap dat innovatieve voorstellingen en belevingen maakt op locaties.

Als regisseur van immersieve locatie theatervoorstellingen creëert Puck werelden waar het publiek wordt ondergedompeld in verhalen die zij fysiek ondergaan. Haar voorliefde voor film en science fiction is vaak terug te zien in haar theater- en filmwerk, dat zich verder kenmerkt als een mix van hyperrealistisch Hollywood en vervreemdende beeldverhalen.

Het afgelopen jaar ontwikkelde zij de immersieve voorstelling It Went Dark waarin het publiek de catastrofale gevolgen ervaart van de klimaatcrisis. Bewustwording, inleving en hoop rondom deze thematiek staan komende jaren centraal in haar werk.

Naast haar werk als maker, werkt Puck ook als freelance gespreksleider en filosoof voor diverse organisaties, o.a. STRP Eindhoven, de Filmacademie (AHK), Pakhuis de Zwijger, en diverse onderwijsorganisaties.

Meer info: www.playproductions.org

 

Stichting Waterland Projecten heeft als doel het ontwikkelen van culturele programma’s in en om Waterland. De stichting zoekt naar gedeelde inspiratie en wil kwaliteiten samenbrengen. Wat is de kracht van het gemeenschappelijke? SWP wil de charme, het stoere en de schoonheid van Waterland laten zien in haar projecten.

 

Tekst: https://www.gerbrandburger.nl/

Gerbrand Burger woont en werkt in Amsterdam en Helsinki. Burger groeide op in Driebergen en studeerde aan de Universiteit Leiden en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Van 2006 tot 2008 was hij resident bij kunstenaarsinstituut De Ateliers. Vervolgens deed hij residencies in Japan, Turkije en in Nederland werkte hij bij Sundaymorning@EKWC en in het Pompgemaal Den Helder.

Zijn werk is getoond in solo presentaties bij C&H Gallery (Objects from the Outside, Amsterdam, 2016), Kunstvereniging Diepenheim (Unhide All, Diepenheim, 2019) en Pitcair Museum of Contemporary Art (2020) en is groepstentoonstellingen onder meer in Kasteel Nederhorst (Gestalt, 2016, Nederhorst den Berg), Transition Gallery (Adaptation, 2016, Londen), Maison van Doesburg (Coup de Foudre, 2017, Parijs), Big Art (2018, Amsterdam) en Dapiran Project Space (Off Grid, 2020, Amsterdam). Bovendien werkte Burger als scenograaf aan verschillende theaterproducties voor Holland Festival en schouwburgen in Nederland, België en de Verenigde Staten. Burger’s korte films werden vertoond op talloze festivals wereldwijd.

 

 

Bij de Telekids Musicalschool & RTL Talent Academy kan je elke week dansen, zingen en acteren!

Er zijn lessen voor kinderen en tieners van 4-6, 7-9 en 10-14 jaar (de Mini’s, KidsClub & TeensClub).

Twee keer per jaar maken we een voorstelling en kun jij ‘shinen’ voor een publiek!

Kom lekker een Proefles doen, graag tot dan!

 

Sanne Fokkens geeft Dans- en Musicallessen in Amsterdam-Noord.

Voor jong èn ouder! Vanaf 1,5 jaar tot 50plussers, of totdat je echt niet meer kunt dansen!

 

 

 

Granate geeft het onzichtbare een gezicht

Stichting Granate is in oktober 2012 opgericht door dichter, filmmaker en cultureel ondernemer Nafiss Nia, en heeft als doel het creëren van kansen voor professionele biculturele dichters en filmmakers, met name voormalig vluchtelingen, en het bevorderen van meer culturele diversiteit en inclusiviteit in de Nederlandse film en poëzie.

Ooit begonnen als een onzichtbare pit, is Granate sinds 2012 uitgegroeid tot een bloeiende boom die stevig wortel heeft geschoten in het culturele leven van Amsterdam. Met haar evenementen creëert zij een podium voor een pool van kleurrijke stijlen, genres en stromingen op het gebied van film en poëzie. Sinds 2012 heeft Granate 35 evenementen georganiseerd, waar aandacht voor korte film en poëzie van vooral onzichtbaar bicultureel talent centraal stond. Tot nu toe hebben 591 dichters, schrijvers, filmmakers en andere performers bij Granate een podium gekregen, waarvan meer dan de helft met een niet-Nederlandse achtergrond.

Granate doorbreekt de muren van de bestaande hokjes waarbinnen mensen leven. En de diversiteit waar we naar streven komt niet alleen tot uiting bij de keuze van de deelnemers en het publiek dat op onze activiteiten afkomt, ook de medewerkers zijn divers: zij zijn van verschillende achtergronden, geaardheid, steden en zelfs afkomstig uit verschillende stadsdelen van Amsterdam. Dat is de kracht van Stichting Granate.

De naam Granate verwijst naar de Granaatappel, een prachtige vrucht vol van onzichtbare pitten, die met de juiste zorg en aandacht kunnen uitgroeien tot een bloeiende boom. De granaatappel staat symbool voor diversiteit en eenheid van het leven.

 

Bruno Edsme werkt sinds januari 2018 als zelfstandig atelierista (kunstzinnig begeleider) en gaat met zijn eigen mobiele atelier, een oude brandweerwagen, op pad.

“Ik werk met kinderen in o.a. Amsterdam Noord op diverse plaatsten en in diverse wijken. De kinderen hebben een diversiteit aan verschillende culturele achtergronden wat mijn werk reuze interessant maakt. Daarnaast wordt ik regelmatig gevraagd met mijn mobiele atelier op kinderfeestjes of festivals. In mijn aanpak staat de ontdekkingstocht van het kind zelf centraal. Kinderen worden geboren met een enorm palet aan talenten en mogelijkheden.”

 

 

Video: Gen10 Productions
Foto: Folia

 

Daumantas Ercmonas is a contemporary visual artist – painter.

Born in 1992, Vilnius – the capital city of Lithuania.

Daumantas likes to paint flowy organic abstract paintings aswell as geometric and edgy lined ones, landscapes & cityscapes depicting wide panoramic views, portraits & figurative works, aswell as symbolic and surreal scenarios.

 

Rocky ontwikkelt concepten en stelt campagnes samen die een diepgaand verhaal aan de toeschouwers vertellen. Hij is geïnspireerd door alles wat contrasteert met elkaar in het leven. Zijn merk 13+31 staat symbool voor balans. Dualiteit is een element wat vaak terug is te zien in zijn werk.

Fotografie / videografie
Grafisch vormgeven
Marketing / conceptontwikkeling
Web-design
Spoken-word

Rocky wil met zijn werk het taboe rondom mentale gezondheid bespreekbaar maken, de schaduwen hiervan te belichten en kansen bieden aan ongehoorde verhalen.

 

 

Foto: Moon Saris

BREI is een kunstproject waarbij buurtbewoners onder leiding van theatermakers wekelijks bij elkaar komen om te breien aan een theaterdecor.

Met de gebreide wereld en de breiers als inspiratie vormt zich de basis van een theatervoorstelling. Bij elk breiproject wordt er gezocht naar bijzondere samenwerkingen met kunstenaars uit verschillende disciplines.

Theatermaker Anne Maike Mertens en Bibi Trompetter maakten de afgelopen theaterseizoenen de voorstellingen BREI I & II en III en het vierde project van BREI, De kat van iedereen. De makers van BREI zijn met het BREI-concept een onderzoek gestart naar een kunstvorm waarbij verschillende mensen uit de samenleving gezamenlijk een professioneel kunstwerk creëren.

Belangrijk uitgangspunt is mensen bij de voorstelling te betrekken die niet vanzelfsprekend in aanraking komen met theater/kunst. Het uiteindelijke doel is het bereiken van een artistieke en professionele voorstelling waaraan vele handen hebben bij gedragen.

 

Tekst: Uitgeverij Pluim

Foto: Nanda Hagenaars

Toen The New York Times Amsterdam-Noord vergeleek met Brooklyn en op nummer drie plaatste in hun jaarlijkse lijst van onontdekte parels die je bezocht móét hebben, maakte Massih Hutak zich zorgen. Want nu was de buurt hip, maar hij constateerde dat tegelijkertijd meer en meer bewoners en ondernemers in de problemen kwamen door de steeds hogere huren. Zij profiteerden niet mee van de investeringen die nu in de buurt werden gedaan. Dit gebeurt niet alleen in Amsterdam, maar overal ter wereld. San Francisco, Los Angeles, Londen, Parijs en Berlijn, overal zag hij hetzelfde fenomeen: de oorspronkelijke bewoners worden in hoog tempo vervangen door nieuwe, vaak jonge bewoners, met hogere inkomens. Hippe koffietenten nemen de plaats in van de oude groente- en fruitboer. Dure koopwoningen voor de happy few komen in de plaats van betaalbare huur. Gentrificatie, heet dit, en het is geen natuurverschijnsel, maar het resultaat van beleid. Getuige van de veranderingen in zijn eigen buurt ging Massih Hutak op zoek naar hoe het werkt, en naar een antwoord op de vraag hoe steden kunnen groeien en oude en nieuwe bewoners samen kunnen leven. Want de stad moet een plek voor iedereen zijn.

 

Hotmamahot is een creatief collectief dat al 15 jaar een bekend gezicht is in de Amsterdamse kunsteducatie en op festivals door het hele land.

Gedurende het jaar geven we creatieve workshops en begeleiden we verschillende wijkclubs in de ‘Gele Pomp’ en ‘De Oude Plus’.

In de zomer vind je onze workshops op festivals als theaterfestival ‘De Parade’, ‘Appelsap’ en ‘Into the Great Wide Open’.

Hotmamahot werkt uitsluitend samen met ervaren workshopmasters met allen een eigen specialiteit. Kunstenaars, grafisch ontwerpers en kunstdocenten met verschillende achtergronden.

Spelenderwijs ontwikkelen de kinderen verschillende motorische vaardigheden door te koken, timmeren en te knutselen en sociale vaardigheden middels sport, spel en samenzijn. De focus ligt bij ons op een brede artistieke ontwikkeling, waarbij het makerschap van de kinderen centraal staat.

 

Nineties maakt voorstellingen waarin theater, muziek, literatuur, media, beeldende kunst en popcultuur, schaamteloos door elkaar vloeien.

Het artistieke hart van Nineties wordt gevormd door theatermakers Yannick Noomen en Anne Maike Mertens. Verder bestaat de kern van dit collectief uit creatief producent Vevi van der Vliet, scenograaf/maker Julian Maiwald en pr medewerker Esra Merkel.

Met voorstellingen op locatie, projecten buiten het theatercircuit en ‘plug ‘n play- voorstellingen’ heeft het collectief zich de afgelopen jaren gepositioneerd in het Nederlandse theaterbestel. Nineties herkenbare signatuur wordt gekenmerkt wordt door een eigentijdse mix van uiteenlopende maar actuele onderwerpen en controverses, theatervormen, samenwerkingen en speellocaties. Voor iedere voorstelling wordt samengewerkt met de zogenoemde Nineties- familie van performers, muzikanten, en beeldmakers, waarmee steeds een nieuw tijdelijk collectief wordt gevormd.

Nineties gaat ook coproducties met andere collectieven aan die passen bij de artistieke signatuur en die voor nieuwe uitdagingen zorgen. Naast voorstellingen worden projecten ontwikkeld waarin de grenzen van theater bevraagd worden. Niet vast verbonden aan één theater, maar zwervend door de stad op zoek naar bijzondere plekken om te bespelen én nieuw publiek.

Nineties gedraagt zich als gedoogde luis in de pels van de stad Amsterdam, maar wriemelt zich met veel liefde ook op diverse plekken in de rest van Nederland naar binnen. Je kan Nineties tegenkomen in bunkers, galeries, leegstaande kantoorgebouwen, grote zalen, besmeurde festivaltenten, bruine cafés of in een zoom-meeting.

 

De Breitner Academie verzorgt dé HBO opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving in Amsterdam.

Bij ons leer je als aankomend kunstdocent kunst maken, naar kunst kijken en als docent je kennis van kunst over te dragen.

We bieden een voltijdopleiding voor studenten die recent eindexamen middelbare school hebben gedaan én we bieden een verkort tweejarig programma, gericht op beeldend kunstenaars die (in deeltijd) een onderwijsbevoegdheid willen halen. De Breitner Academie is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK).

 

De Theaterstraat is een collectief van theatermakers gevestigd in Amsterdam-Noord. Wij zijn onafhankelijke kunstenaars die hun krachten bundelen in een samenwerkingsverband dat het best getypeerd kan worden als een coöperatie. Naast een werkplek delen we ook de wens om werk te maken voor, over en met mensen uit Amsterdam-Noord.

De Theaterstraat is sinds het voorjaar van 2016 gevestigd in broedplaats de Rietwijker. In de Theaterstraat werken  schrijvers, acteurs, regisseurs, theaterdocenten, dramaturgen en ontwerpers aan zowel individuele als gezamenlijke theaterprojecten.

De projecten van de Theaterstraat kennen allen een andere invalshoek, welke per project en per theatermaker verschilt. Deze diversiteit zorgt voor een grote variatie aan activiteiten: van festivals, toneelvoorstellingen, talkshows, educatie-programma’s, jeugdtheater, locatietheater, bewegingstheater, straattheater, beeldende installaties, hedendaagse clownerie, tot literair variété.

De theaterstraters staan het liefste direct in contact met elkaar, met haar publiek en met de samenleving. Ze delen het verlangen om op duurzame wijze het dialoog aan te gaan met mensen uit Amsterdam-Noord. Zo wordt er zowel in de theaterzaal als op locatie gewerkt; en wordt er theater gemaakt voor en met verschillende soorten doelgroepen. De theaterstraters zien het als een uitdaging om oude en nieuwe bewoners van Amsterdam-Noord samen te brengen met bezoekers en kunstenaars van binnen en buiten Amsterdam-Noord. Vanuit de vooronderstelling “wie in het hart van de samenleving wil staan, moet aan de rand van de stad wezen” neemt de Theaterstaat een unieke positie in binnen het Amsterdamse kunstcircuit.

 

Schrijver Claartje Chajes (1980) woont in Noord, Tuindorp Nieuwendam om precies te zijn. Tussen haar twintigste en dertigste heeft ze zo’n beetje in elk stadsdeel gewoond, dus dat zou niet uit moeten maken, maar ze voelt zich er meer thuis dan ooit elders in Amsterdam. Misschien omdat ze geboren en getogen is in Eindhoven, dat eigenlijk ook uit een verzameling dorpjes bestaat.

Tijdens de eerste golf Covid19 maakte Claartje pandemiepoëzie (zie dit stukje in het Parool) en werkte ze mee aan het stadsbrede kunstproject op billboards #HoeGaatHetEchtMetJe (ook daar schreef het Parool over).

Claartje probeert om de ziel, het karakter van de verschillende buurten van Noord in woorden te vatten: www.poetischebuurtatlas.amsterdam

Meer over Claartje lees je op www.claartjechajes.nl

Nieuwsbrief