Granate geeft het onzichtbare een gezicht

Stichting Granate is in oktober 2012 opgericht door dichter, filmmaker en cultureel ondernemer Nafiss Nia, en heeft als doel het creëren van kansen voor professionele biculturele dichters en filmmakers, met name voormalig vluchtelingen, en het bevorderen van meer culturele diversiteit en inclusiviteit in de Nederlandse film en poëzie.

Ooit begonnen als een onzichtbare pit, is Granate sinds 2012 uitgegroeid tot een bloeiende boom die stevig wortel heeft geschoten in het culturele leven van Amsterdam. Met haar evenementen creëert zij een podium voor een pool van kleurrijke stijlen, genres en stromingen op het gebied van film en poëzie. Sinds 2012 heeft Granate 35 evenementen georganiseerd, waar aandacht voor korte film en poëzie van vooral onzichtbaar bicultureel talent centraal stond. Tot nu toe hebben 591 dichters, schrijvers, filmmakers en andere performers bij Granate een podium gekregen, waarvan meer dan de helft met een niet-Nederlandse achtergrond.

Granate doorbreekt de muren van de bestaande hokjes waarbinnen mensen leven. En de diversiteit waar we naar streven komt niet alleen tot uiting bij de keuze van de deelnemers en het publiek dat op onze activiteiten afkomt, ook de medewerkers zijn divers: zij zijn van verschillende achtergronden, geaardheid, steden en zelfs afkomstig uit verschillende stadsdelen van Amsterdam. Dat is de kracht van Stichting Granate.

De naam Granate verwijst naar de Granaatappel, een prachtige vrucht vol van onzichtbare pitten, die met de juiste zorg en aandacht kunnen uitgroeien tot een bloeiende boom. De granaatappel staat symbool voor diversiteit en eenheid van het leven.

 

Bruno Edsme werkt sinds januari 2018 als zelfstandig atelierista (kunstzinnig begeleider) en gaat met zijn eigen mobiele atelier, een oude brandweerwagen, op pad.

“Ik werk met kinderen in o.a. Amsterdam Noord op diverse plaatsten en in diverse wijken. De kinderen hebben een diversiteit aan verschillende culturele achtergronden wat mijn werk reuze interessant maakt. Daarnaast wordt ik regelmatig gevraagd met mijn mobiele atelier op kinderfeestjes of festivals. In mijn aanpak staat de ontdekkingstocht van het kind zelf centraal. Kinderen worden geboren met een enorm palet aan talenten en mogelijkheden.”

 

 

Video: Gen10 Productions
Foto: Folia

 

Daumantas Ercmonas is a contemporary visual artist – painter.

Born in 1992, Vilnius – the capital city of Lithuania.

Daumantas likes to paint flowy organic abstract paintings aswell as geometric and edgy lined ones, landscapes & cityscapes depicting wide panoramic views, portraits & figurative works, aswell as symbolic and surreal scenarios.

 

Rocky ontwikkelt concepten en stelt campagnes samen die een diepgaand verhaal aan de toeschouwers vertellen. Hij is geïnspireerd door alles wat contrasteert met elkaar in het leven. Zijn merk 13+31 staat symbool voor balans. Dualiteit is een element wat vaak terug is te zien in zijn werk.

Fotografie / videografie
Grafisch vormgeven
Marketing / conceptontwikkeling
Web-design
Spoken-word

Rocky wil met zijn werk het taboe rondom mentale gezondheid bespreekbaar maken, de schaduwen hiervan te belichten en kansen bieden aan ongehoorde verhalen.

 

 

Foto: Moon Saris

BREI is een kunstproject waarbij buurtbewoners onder leiding van theatermakers wekelijks bij elkaar komen om te breien aan een theaterdecor.

Met de gebreide wereld en de breiers als inspiratie vormt zich de basis van een theatervoorstelling. Bij elk breiproject wordt er gezocht naar bijzondere samenwerkingen met kunstenaars uit verschillende disciplines.

Theatermaker Anne Maike Mertens en Bibi Trompetter maakten de afgelopen theaterseizoenen de voorstellingen BREI I & II en III en het vierde project van BREI, De kat van iedereen. De makers van BREI zijn met het BREI-concept een onderzoek gestart naar een kunstvorm waarbij verschillende mensen uit de samenleving gezamenlijk een professioneel kunstwerk creëren.

Belangrijk uitgangspunt is mensen bij de voorstelling te betrekken die niet vanzelfsprekend in aanraking komen met theater/kunst. Het uiteindelijke doel is het bereiken van een artistieke en professionele voorstelling waaraan vele handen hebben bij gedragen.

 

Tekst: Uitgeverij Pluim

Foto: Nanda Hagenaars

Toen The New York Times Amsterdam-Noord vergeleek met Brooklyn en op nummer drie plaatste in hun jaarlijkse lijst van onontdekte parels die je bezocht móét hebben, maakte Massih Hutak zich zorgen. Want nu was de buurt hip, maar hij constateerde dat tegelijkertijd meer en meer bewoners en ondernemers in de problemen kwamen door de steeds hogere huren. Zij profiteerden niet mee van de investeringen die nu in de buurt werden gedaan. Dit gebeurt niet alleen in Amsterdam, maar overal ter wereld. San Francisco, Los Angeles, Londen, Parijs en Berlijn, overal zag hij hetzelfde fenomeen: de oorspronkelijke bewoners worden in hoog tempo vervangen door nieuwe, vaak jonge bewoners, met hogere inkomens. Hippe koffietenten nemen de plaats in van de oude groente- en fruitboer. Dure koopwoningen voor de happy few komen in de plaats van betaalbare huur. Gentrificatie, heet dit, en het is geen natuurverschijnsel, maar het resultaat van beleid. Getuige van de veranderingen in zijn eigen buurt ging Massih Hutak op zoek naar hoe het werkt, en naar een antwoord op de vraag hoe steden kunnen groeien en oude en nieuwe bewoners samen kunnen leven. Want de stad moet een plek voor iedereen zijn.

 

Hotmamahot is een creatief collectief dat al 15 jaar een bekend gezicht is in de Amsterdamse kunsteducatie en op festivals door het hele land.

Gedurende het jaar geven we creatieve workshops en begeleiden we verschillende wijkclubs in de ‘Gele Pomp’ en ‘De Oude Plus’.

In de zomer vind je onze workshops op festivals als theaterfestival ‘De Parade’, ‘Appelsap’ en ‘Into the Great Wide Open’.

Hotmamahot werkt uitsluitend samen met ervaren workshopmasters met allen een eigen specialiteit. Kunstenaars, grafisch ontwerpers en kunstdocenten met verschillende achtergronden.

Spelenderwijs ontwikkelen de kinderen verschillende motorische vaardigheden door te koken, timmeren en te knutselen en sociale vaardigheden middels sport, spel en samenzijn. De focus ligt bij ons op een brede artistieke ontwikkeling, waarbij het makerschap van de kinderen centraal staat.

 

Nineties maakt voorstellingen waarin theater, muziek, literatuur, media, beeldende kunst en popcultuur, schaamteloos door elkaar vloeien.

Het artistieke hart van Nineties wordt gevormd door theatermakers Yannick Noomen en Anne Maike Mertens. Verder bestaat de kern van dit collectief uit creatief producent Vevi van der Vliet, scenograaf/maker Julian Maiwald en pr medewerker Esra Merkel.

Met voorstellingen op locatie, projecten buiten het theatercircuit en ‘plug ‘n play- voorstellingen’ heeft het collectief zich de afgelopen jaren gepositioneerd in het Nederlandse theaterbestel. Nineties herkenbare signatuur wordt gekenmerkt wordt door een eigentijdse mix van uiteenlopende maar actuele onderwerpen en controverses, theatervormen, samenwerkingen en speellocaties. Voor iedere voorstelling wordt samengewerkt met de zogenoemde Nineties- familie van performers, muzikanten, en beeldmakers, waarmee steeds een nieuw tijdelijk collectief wordt gevormd.

Nineties gaat ook coproducties met andere collectieven aan die passen bij de artistieke signatuur en die voor nieuwe uitdagingen zorgen. Naast voorstellingen worden projecten ontwikkeld waarin de grenzen van theater bevraagd worden. Niet vast verbonden aan één theater, maar zwervend door de stad op zoek naar bijzondere plekken om te bespelen én nieuw publiek.

Nineties gedraagt zich als gedoogde luis in de pels van de stad Amsterdam, maar wriemelt zich met veel liefde ook op diverse plekken in de rest van Nederland naar binnen. Je kan Nineties tegenkomen in bunkers, galeries, leegstaande kantoorgebouwen, grote zalen, besmeurde festivaltenten, bruine cafés of in een zoom-meeting.

 

De Breitner Academie verzorgt dé HBO opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving in Amsterdam.

Bij ons leer je als aankomend kunstdocent kunst maken, naar kunst kijken en als docent je kennis van kunst over te dragen.

We bieden een voltijdopleiding voor studenten die recent eindexamen middelbare school hebben gedaan én we bieden een verkort tweejarig programma, gericht op beeldend kunstenaars die (in deeltijd) een onderwijsbevoegdheid willen halen. De Breitner Academie is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK).

 

De Theaterstraat is een collectief van theatermakers gevestigd in Amsterdam-Noord. Wij zijn onafhankelijke kunstenaars die hun krachten bundelen in een samenwerkingsverband dat het best getypeerd kan worden als een coöperatie. Naast een werkplek delen we ook de wens om werk te maken voor, over en met mensen uit Amsterdam-Noord.

De Theaterstraat is sinds het voorjaar van 2016 gevestigd in broedplaats de Rietwijker. In de Theaterstraat werken  schrijvers, acteurs, regisseurs, theaterdocenten, dramaturgen en ontwerpers aan zowel individuele als gezamenlijke theaterprojecten.

De projecten van de Theaterstraat kennen allen een andere invalshoek, welke per project en per theatermaker verschilt. Deze diversiteit zorgt voor een grote variatie aan activiteiten: van festivals, toneelvoorstellingen, talkshows, educatie-programma’s, jeugdtheater, locatietheater, bewegingstheater, straattheater, beeldende installaties, hedendaagse clownerie, tot literair variété.

De theaterstraters staan het liefste direct in contact met elkaar, met haar publiek en met de samenleving. Ze delen het verlangen om op duurzame wijze het dialoog aan te gaan met mensen uit Amsterdam-Noord. Zo wordt er zowel in de theaterzaal als op locatie gewerkt; en wordt er theater gemaakt voor en met verschillende soorten doelgroepen. De theaterstraters zien het als een uitdaging om oude en nieuwe bewoners van Amsterdam-Noord samen te brengen met bezoekers en kunstenaars van binnen en buiten Amsterdam-Noord. Vanuit de vooronderstelling “wie in het hart van de samenleving wil staan, moet aan de rand van de stad wezen” neemt de Theaterstaat een unieke positie in binnen het Amsterdamse kunstcircuit.

 

Schrijver Claartje Chajes (1980) woont in Noord, Tuindorp Nieuwendam om precies te zijn. Tussen haar twintigste en dertigste heeft ze zo’n beetje in elk stadsdeel gewoond, dus dat zou niet uit moeten maken, maar ze voelt zich er meer thuis dan ooit elders in Amsterdam. Misschien omdat ze geboren en getogen is in Eindhoven, dat eigenlijk ook uit een verzameling dorpjes bestaat.

Tijdens de eerste golf Covid19 maakte Claartje pandemiepoëzie (zie dit stukje in het Parool) en werkte ze mee aan het stadsbrede kunstproject op billboards #HoeGaatHetEchtMetJe (ook daar schreef het Parool over).

Claartje probeert om de ziel, het karakter van de verschillende buurten van Noord in woorden te vatten: www.poetischebuurtatlas.amsterdam

Meer over Claartje lees je op www.claartjechajes.nl

 

Journalistiek, documentair en portretfotograaf.

 

 

Foto: Artwork by Royal Steez

 

Amsterdam is onze stad. Een mooie stad, maar ook een verwaande rotstad. Een stad waar we verschrikkelijk veel van houden.

Uit die stad halen we onze verhalen. Universele verhalen die over ons gaan. Verhalen die nu verteld moeten worden. Ook dit seizoen laten we ons inspireren door de stad en de verhalen van haar bewoners. Het zijn de bewoners uit Amsterdam Noord die ons fascineren en aanzetten tot het maken van De Koningin van de Voedselbank (2018 en reprise in 2019) en de voorstelling VETARM (2019).

‘Het gewone leven is te mooi om aan voorbij te gaan’. Dit typeert het uitgangspunt van Parels voor de Zwijnen. Vanuit de overtuiging dat het uitvergroten van aspecten uit het dagelijks leven van mensen van een grote theatrale schoonheid is. Daarom ontstaan de voorstellingen van Parels altijd intuïtief, en zijn letterlijk uit het leven gegrepen.

In de voorstellingen spelen mensen die in werkelijkheid ook in de verbeelde situatie zitten. Daarnaast werken we met acteurs die ‘doen alsof’. Op die manier wordt een doorlopend spel met de theatrale illusies gespeeld. De voorstellingen worden bij voorkeur gespeeld op plekken die bij deze mensen horen, die een bron zijn van persoonlijke verhalen en die ook voor het publiek vaak een nieuwe ervaring zijn.

 

NurLimonade Media is een creatief collectief van Tine Reischl en Josefine Salden.

Van concept tot eindproduct realiseren we sinds 2006 promotiefilmpjes, reportages en documentaires voor verschillende organisaties. We zijn met name werkzaam in de cultureel-maatschappelijke sector en de nadruk van ons werk ligt vaak op het menselijke, sociale aspect.

Daarnaast ontwikkelen en begeleiden we educatieve filmworkshops. We willen kinderen en jongeren binnen én buiten de school uitdagen om actief en creatief met media aan de slag te gaan.

 

 

Stichting Nieuwe Helden creëert kunstprojecten en urban actions voor de publieke ruimte.

Met steeds als doel de publieke ruimte weer een plek van ont-moeting te laten zijn. En met publieke ruimte bedoelen we elke plek, binnen en buiten, waar mensen elkaar publiekelijk kunnen tegen komen. Nieuwe Helden werkt met een kleine vaste kern en een hecht internationaal netwerk van creatieve professionals uit de kunst en andere disciplines.

Deze makers en denkers worden Creators genoemd. Elk project of action wordt bedacht, geleid en uitgewerkt door Creators die voortdurend verbindingen leggen rond het thema van het project. Wetenschappers, journalisten, vrijwilligers en publiek worden per project, per locatie zorgvuldig uitgezocht, benaderd en tot samenwerking bewogen. Iedereen die meewerkt aan onze projecten en actions noemen we Helden.

 

Kunstenaar en podcastmaker

Noorderlingenpodcast
podcast over de veranderingen en cultuurperikelen in Noord

BarbiePeepShow
licht ontregelende installatiekunst elke dag te bewonderen in de NDSM-loods

 

Solid Ground Movement is de eerste hiphopdansschool van Amsterdam waar theater hiphop ontmoet en één van de pioniers in Amsterdam.

Onze hiphopdansschool is gevestigd in Amsterdam Noord (5 minuten vanaf centraal station), in het bruisende Tolhuistuin.

We bereiken jongeren met verschillende, culturele achtergronden en op verschillende dansniveau’s. Jongeren, van de straat, leren bij ons om zich op een artistieke manier te uiten door middel van hiphopdans.

Onze hiphopdansschool is geboren uit passie en biedt daarom een breed aanbod op het vlak van hiphop en breakdance, voor peuters, kinderen en jongeren.

Wij zijn er trots op dat onze hiphopdansschool zich hard maakt voor het overdragen van kennis van de hiphopcultuur, van generatie op generatie. Alles waarvoor wij ons inzetten, berust op een gezonde community feeling en kunnen wij alleen mogelijk maken dankzij de steun van onze samenwerkingspartners, onze dank, in verschillende delen van het land.

We vinden het belangrijk dat talent een  podium krijgt en bieden de toplaag in de hiphopdanswereld inmiddels bijna een decennium carrièremogelijkheden. Daarom organiseren we jaarlijks het Mastertraject: Een jaar durende opleiding waarmee we dansers de mogelijkheid bieden zich op artistiek vlak te ontwikkelen. Aan de hand van lessen van grote namen uit de danswereld, wordt hun talent verder uitgebreid. We geloven in de kracht van reflectie en zetten ons daarom structureel in voor onderzoek. Onze levensfilosofie luidt dan ook: You are never too young to dance!

 

De Stichting Kinetisch Noord is eigenaar en beheerder van de NDSM Loods.

Het adjectief “kinetisch” komt van het Griekse woord ‘κίνησις’ wat “beweging” betekent. Meer specifiek verwijst het naar de energie die wordt opgewekt door beweging.

De stichting is in 2000 opgericht om de voormalige NDSM Scheepsbouwloods te her-ontwikkelen tot een centrum voor kunst, cultuur en ambachten.

Nieuwsbrief