za 25 mei

11:00 - 18:00
 

Meet the Archive – Ontdek verborgen schatten uit de Eye-collectie

 

Curatoren van Eye presenteren hun nieuwste ontdekkingen tijdens de Meet the Archive-dag. Meet the Archive brengt bijzondere verhalen over de (vroege) filmgeschiedenis en haalt vergeten filmmakers naar voren, bericht over nieuwe samenwerkingen en laat zien wat vaak verborgen blijft achter de schermen van de dagelijkse programmering. Het programma bestaat uit een aantal blokken. Gratis toegang. Haar je kaartje aan de kassa.

11:00-12:30

DE POPPEN UIT DOLLYWOOD (25′)
In 2022 heeft Eye een collectie van zo’n 700 poppen aangekocht die gebruikt werden in de poppenfilms van de filmstudio Dollywood van Joop Geesink in de periode 1942-1972. Naar aanleiding van deze acquisitie maakte archivaris van Eye, Piet Dirkx, een film over de wijze waarop de poppen en de poppenfilms gemaakt werden. Hiervoor heeft hij Geesink-kenner Arie den Draak en oud-werknemer van de Geesink Studio Paul Veltman, geïnterviewd. Met een inleiding door Soeluh van den Berg (Filmgerelateerde collecties Eye).

still Nathalie (Anne Dastrée, FR 1966)
HET GEVAL VAN NATHALIE
De vertoning van de film Nathalie (Anne Dastrée, FR 1966, 30′), over een dag in het leven van een 14-jarig meisje en de bewustwording van haar seksualiteit. Ze wordt uitgenodigd voor een schoolfeestje maar haar ouders verbieden dit. Ze gaat toch naar het feestje en komt enigszins verward terug.

13:00-14:15

VOORFILM
Amsterdams Stadsjournaal 2: Privé-eigendom en misdaad (1974, 13’)Het Amsterdams Stadsjournaal werd vijftig jaar geleden (1974) opgericht door een aantal filmmakers, journalisten en studenten. In de tien jaar van hun bestaan hebben ze 36 korte en lange films gemaakt over politieke en sociaal-economische onderwerpen, variërend van arbeidsmigratie en woningnood tot drugsproblematiek en onderwijsvernieuwing.

DE RODE LANTAREN: DE INDIVIDUALISERING VAN EEN FILMCOLLECTIEF (30’)
Presentatie door Meg Weijers (trainee Eye). In de jaren 70 van de vorige eeuw schoten filmcollectieven als paddenstoelen uit de grond. Met een collectivistische aanpak maakten zij activistische films voor en door doelgroepen. Na verloop van tijd zien we dat het collectivisme langzaam vervangen werd door individualisme en dat de producties steeds professioneler werden.

CINEMIEN & DE EERSTE INTERNATIONALE FEMINISTISCHE FILM EN VIDEO CONFERENTIE (1981, 25’)
Lezing door Gerdien Smit (beleidsadviseur Eye). Een historisch evenement vormde een mijlpaal in de feministische filmgeschiedenis: de eerste Internationale Feministische Film en Video Conferentie van 1981, georganiseerd door het Feministisch Filmkollektief Cinemien in samenwerking met hun Engelse zusterorganisatie COW (Cinema of Women) en talloze vrouwen uit diverse landen. Maar liefst 200 deelneemsters kwamen naar Amsterdam uit meer dan 30 landen, waaronder Mexico, Nicaragua, Peru, de Filippijnen, India, Tunesië, Algerije, Egypte en Burkina Faso.

14:30-16:00

VOORFILM
De sessie begint met de vertoning van twee recent gevonden en gerestaureerde films: Travelogue: Leven in Algerije (FR 1913, 2’) & Joseph Rosenstein’s vrouwelijke worstelaars (DE (?) circa 1907, 2′)

BOEKPRESENTATIE
Het boek Archival Film Curatorship: Early and Silent Cinema from Analog to Digital van Grazia Ingravalle onderzoekt filmarchieven op het snijvlak van institutionele geschiedenis, vroege- en stille-filmgeschiedschrijving en archiefcuratorschap, uitgegeven door Amsterdam University Press. Ingravalle bespreekt drie instellingen die vooroplopen op het gebied van experimenten met filmvoorstellingen en curatorschap. Eye Filmmuseum, het George Eastman Museum (Rochester, NY) en het National Fairground and Circus Archive (Sheffield, GB) dienen als voorbeeld van een dialoog tussen vroege en stille cinema en het digitale tijdperk. In aanwezigheid van de auteur Dr. Grazia Ingravalle, assistant Professor in Film bij de Queen Mary University of London.

GINTA TINTE VASERMANE: ARTIST IN RESIDENCE
De huidige artist in residence van Eye, Ginta Tinte Vasermane, haalt inspiratie uit de vroege slapstick en vaudeville films voor haar eigenaardige hedendaagse interpretaties van absurde maatschappelijke situaties. In deze korte ‘work in progress’-presentatie deelt zij de resultaten van haar lopende archiefonderzoek binnen de filmcollectie van Eye. Ginta Tinte Vasermane, geboren in Riga (Letland), werkt op het gebied van bewegend beeld, film, video-installatie, beeldhouwkunst, kostuumontwerp en curatorschap. Sinds haar studie aan de Gerrit Rietveld Academie en de Nederlandse Filmacademie woont ze in Amsterdam en exposeerde ze werk op het European Media Art Festival in Duitsland, Kunst Rotterdam en de Stockholm Independent Art Fair. Haar uiteindelijke werk zal in december 2024 worden gepresenteerd in Eye, met installaties en een bijzondere filmvoorstelling.

FILM SECESSION
Film Secession is een betaald streamingplatform met een nauwkeurig gecureerde selectie artistieke stromingen, verschillende filmmakers, periodes en kunstvormen. Abonnees ontdekken niet-lineaire paden door de geschiedenis van de kunst, kunnen zeldzame films bekijken die zijn aangeboden door ‘s werelds meest vooraanstaande studio’s, productiebedrijven en filmarchieven, en hebben speciale toegang tot wereldwijde evenementen. Film Secession bevordert een dieper begrip van ons filmische erfgoed en blaast onze gedeelde creatieve erfenis nieuw leven in.

Eye neemt deel aan Film Secession met het werk van Peter Delpeut en een selectie uit de Desmet-collectie. De eerste Eye-bijdrage van januari 2024 zal na de zomer verrijkt worden met aanzienlijk meer exclusief materiaal. Presentatie door Elif Rongen-Kaynakçi (curator Eye).

Oprichter Richard I. Suchenski heeft een gezamenlijk Ph.D. in History of Art en Film Studies aan de Yale University, is auteur van Projections of Memory: Romanticism, Modernism, and the Aesthetics of Film (Oxford University Press, 2016) en redacteur van Hou Hsiao-hsien (Austrian Film Museum/Columbia University Press, 2014).

MIRELLA MURONI – ATTESTATIE DE VITA
Voorafgegaan door een korte introductie door Dorette Schootemeijer (curator Eye) over hergebruik van archiefmateriaal uit de collectie van Eye door filmmakers en beeldende kunstenaars, in het bijzonder van filmmateriaal met betrekking tot de voormalige Nederlandse kolonies in de Oost en de West.

In het project Attestatie de Vita (letterlijk ‘bewijs van in leven zijn’) maakt Mirella Muroni een combinatie van historisch archiefmateriaal met fictieve verhalen over vrouwen van kleur. Met het doel in een 10-delige serie korte films de afwezigheid van de zwarte vrouw in het in Nederland gearchiveerde erfgoed met terugwerkende kracht kunstmatig te herstellen. In deze ‘work in progress’-presentatie deelt de filmmaker de resultaten van haar lopende onderzoek naar de verschillende mogelijkheden in visuele representatie. Mirella Muroni is scenarioschrijver, filmmaker en adviseur voor het Amsterdamse Fonds voor de Kunst, lid Raad van Toezicht voor festival Oerol en van Nederlands-Caribisch-Italiaanse oorsprong. Momenteel verfilmd ze haar avondvullende Afrofuturistische film Forget All You Know (About Aliens).

17:15-18:30 FILMS VAN EN PERFORMANCE DOOR PAUL EN MENNO DE NOOIJER
Alle informatie op www.eyefilm.nl

 

 

Cultureel erfgoed, Film
 

Delen:

Nieuwsbrief